Miten metsään mentiin?

Uutinen 17.11.2018 klo 10.56

 Metsäaiheiset ohjelmat tavoittivat Ylen Mennään metsään -kampanjan huipennuksen, Mennään metsään -viikon aikana yli kolme miljoonaa suomalaista.

Mäntykangas
Kuva Riku Lumiaro.

Yle juhli syksyn ajan suomalaista metsää ja jokamiehenoikeuksia Mennään metsään -kampanjalla. Kampanjassa suomalaisilta kerättiin tarinoita heille tärkeistä puista, ja innostettiin liikkumaan metsässä ja katselemaan metsää uusin silmin.
 
Kampanjan kahden viimeisen viikon aikana  oli myös mahdollista ottaa kantaa siihen, pitäisikö jokamiehenoikeuksien mahdollistama tapa mennä metsään ja olla metsässä saada Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle. Liki 300 000 suomalaista merkitsi yli 775 000 metsäkäyntiä laskuriin tukeakseen elämäntapaamme kuuluvaa oikeutta mennä metsään.
 
Kampanjan aikana monet Ylen kanavilla nähtävät ja kuultavat ohjelmat tarttuivat metsäteemaan ja tehtiin uusia metsäaiheisia ohjelmia, kuten puiden elämästä kertova neliosainen tv- dokumenttisarja Elävät puut.  Kampanja huipentui Mennään metsään -viikkoon lokakuun alussa.

Rakkaat puut

Minna metsässä
Minna Pyykkö matkalla aarniometsään.
Kuva Markku Sipi.

Suomen luonnon päivänä elokuun viimeisenä lauantaina käynnistyneessä ”Minä ja mun puu”- kampanjassa kerättiin suomalaisilta tarinoita, muistoja ja valokuvia heille merkittävistä puista. Tarinoita tuli sähköpostitse, eri sosiaalisten medioiden ja perinteisen postin välityksellä todella paljon, lähes tuhat.

Osa vastaajista innostui kirjoittamaan pitkästikin, ja vastaajien puutarinoihin liittyi paljon tunteita ja lämpöä.  Näitä puutarinoita esiteltiin Yle Luonnon somessa ja yle.fi/mennaanmetsaan -sivustolla, kuultiin radiossa, nähtiin TV 1.llä ja koosteena Mennään metsään -juhlalähetyksessä. Kuvista tehdään myös 1.12.2018 aukeava näyttely Metsämuseo Lustoon ja tarinoita arkistoidaan Suomalaisen kirjallisuuden seuran arkistoon.  

Metsä radiossa, televisiossa ja netissä

Syyskuussa sunnuntai- iltaisin TV1:ssä lähetetty Yle Luonnon tuottama neliosainen Elävät puut- dokumenttisarja toi esiin aivan uusia puolia puista. Palautteesta päätellen sarja kiinnosti monen ikäisiä. Eräs kuulija kertoi lapsestaan, joka oli todennut metsässä että ”Äiti en ole täällä yksin. – Elävät puut ympäröivät minua.” 

Mennään metsään -kampanja huipentui Mennään metsään -viikkoon lokakuun alussa. Silloin Yle leiriytyi Evolle, eräälle eteläisen Suomen suurimmista metsäalueista. Viikon mittaan metsä näkyi ja kuului radiossa, televisiossa ja netissä. Lähetyksissä perehdyttiin metsien kulttuurihistoriaan, myytteihin, metsätarinoihin, vanhojen metsien lajistoon, metsäluonnon monimuotoisuuteen ja siihen, miten tärkeitä metsät suomalaisille ovat.  Mennään metsään -viikon aikana tavoitettiin eri ohjelmien ja sisältöjen kautta yli kolme miljoonaa ihmistä.
 
 Huhtikuussa käynnistynyt laaja Suomen kansallispuistoissa tapahtunut polkujuoksukiertue päättyi myös tällä metsäviikolla, kun kiertueen viimeinen juoksu juostiin lauantaina 6.10. Kolilla. Sunnuntai-iltana runsaan kahden tunnin mittainen suora Mennään metsään -juhlalähetys TV1:ssä päätti syksyn kampanjan.

Arvostetut jokamiehenoikeudet

Kampanjan lopulla käynnistettiin tempaus, jonka tavoitteena oli kiinnittää huomiota maailmanlaajuisesti ainutlaatuisiin jokamiehenoikeuksiimme. Ajatuksena oli, että suomalaisten tapa liikkua metsässä ja hyödyntää jokamiehenoikeuksia ansaitsisi tulla kirjatuksi myös Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle.

Mystinen metsä
Kuva Riku Lumiaro.

Listalle pääsevät vain elävät ja käytössä olevat perinteet. Tämän osoittamiseksi kampanja kannusti suomalaisia merkitsemään Ylen sivuilla olevaan laskuriin, montako kertaa on käynyt metsässä kahden syksyisen viikon aikana. Laskuriin kirjattiin kaikkiaan 775 996 metsäkäyntiä. Suomen latu jatkaa nyt sen selvittämistä, miten Unescon kulttuuriperinnön listalle hakemisessa tulisi edetä.

Metsä kiinnostaa

Mennään metsään -kampanja onnistui monissa tavoitteessaan. Ohjelmia seurattiin laajasti ja erilaiset järjestöt ja yksityishenkilöt ottivat kampanjan omakseen ja innostivat muitakin tahoja mukaan. Metsän eri puolia ja merkitystä suomalaisille käsiteltiin monista eri näkökulmista.

Metsä suurennuslasin kautta nähtynä
Kuva Minna Pyykkö.

Kampanja tuntui herättävän tai lisäävän käynnissä olevaa keskustelua, esimerkiksi monissa sanomalehdissä kommentoitiin syksyn aikana suomalaisia metsäkysymyksiä, pohdittiin metsien virkistyskäytön mahdollisuuksiin, tai metsäluonnon tilaa.  Kriittisiä kommentteja kuultiin mm. siitä, että kampanjassa ei oltu huomioitu metsänomistajien näkökulmaa riittävän laajasti. Kampanjan kohteeksi oli kuitenkin tarkoitettu koko metsässä liikkujien joukko, joihin kuuluvat myös yli 600 000 suomalaista metsänomistajaa.
 
Mennään metsään kampanjassa olivat mukana monet yhteistyötahot: Yleisradion lisäksi myös mm. Metsähallitus, Suomen Latu, Olympiakomitea, Koululiikuntaliitto, Sydänliitto, Viherympäristöliitto ja Partio.

Valtavasti kiitoksia kaikille mukana olleille. Tästä on hienoa jatkaa.

Teksti: Minna Pyykkö Yleisradio

Kaikki Luonnon kirjon 4/2018 artikkelit


  • Tulosta sivu