Kansainvälinen Ulkoluokkapäivä edistää ulko-opetusta

Uutinen 21.5.2018 klo 9.19

Viime torstaina 17.5. vietettiin kansainvälistä Ulkoluokkapäivää (Outdoor Classroom Day), jonka tavoitteena on edistää ulkona tapahtuvaa oppimista ja leikkiä kouluissa ja päiväkodeissa. Kevään Ulkoluokkapäivään osallistui tänä vuonna 1,7 miljoonaa lasta ympäri maailman. Suomessa mukana yli 20 500 lasta.

Koululaiset luontoretkellä
Koululaiset luontoretkellä Villa Elfvikin pihassa.

Lapset viettävät yhä vähemmän aikaa ulkona

Ulkoluokkapäivään vuonna 2016-2017 osallistuneille opettajille ympäri maailman teetetyn kyselyn mukaan yksi kahdeksasta peruskouluikäisestä lapsesta ulkoilee puoli tuntia tai vähemmän päivässä. Lisäksi kyselyssä selvisi, että kaksi kolmasosaa 5-11-vuotiaista lapsista saa tunnin tai vähemmän vapaata leikkiaikaa päivässä.

Meillä Suomessa erityisesti päiväkoti- ja alakouluikäisten lasten ulkoilu on välituntien ja leikkihetkien myötä jokapäiväistä ja usein reilusti enemmän kuin tunnin. Esimerkiksi Ulkoluokkapäivään osallistuneessa Kartanonrannan koulussa Kirkkonummella vietetään viidentoista minuutin välituntien lisäksi kaksi puolen tunnin välituntia ulkona. Erityisesti ulko-opetusta sekä koulun pihaa edemmäs luonnonympäristöihin lähtemistä voitaisiin kuitenkin lisätä Suomessakin.

Hyvinvointia luonnonympäristöistä

Ulkoluokkapäivän taustalla on pyrkimys lisätä lasten ulkona viettämää aikaa sekä oppimisen hyötyjen että positiivisten hyvinvointivaikutusten vuoksi. Yhä useammat tutkimukset osoittavat luonnonympäristössä liikkumisen ja oleskelun edistävän sekä fyysistä, psyykkistä että sosiaalista hyvinvointia.

Vastustuskyky vahvistuu, kun altistuu luonnonympäristön mikrobikannalle, verenpaine laskee, huolet unohtuvat ainakin hetkeksi ja ulos lähdetään yhdessä. Tutkimusten mukaan liikunnankin hyödyt ovat erityisesti psyykkisen hyvinvoinnin suhteen syvemmät luonnonympäristössä kuin liikkuessa rakennetussa ympäristössä. Luonnonympäristö myös kannustaa liikkumaan monipuolisesti.

Ulos oppimaan

Ulos lähteminen auttaa myös oppimisessa. Myös oppiminen hyötyy ulos lähtemisestä. Ulko-opetus on usein hyvin toiminnallista, joten lapset pääsevät tekemään ja tutkimaan. Tämä tehostaa oppimista, ja opitusta jää useampia muistijälkiä. Opetustuokiot ja leikki ulkona luonnonympäristössä ovat omiaan tukemaan myös esimerkiksi biodiversiteettikasvatusta.

Metsäretkellä

Monimuotoisuus voi olla ulkona tapahtuvan opetustuokion aihe, ja sitä voidaan havainnoida leikin tai metsäretken lomassa. Jo koulun tai päiväkodin pihalla voi ohjata lasten huomiota erilaisiin kasveihin, surraileviin hyönteisiin ja ohi lentäviin lintuihin. Pidemmällä retkellä voidaan tarkkailla erilaisia luontotyyppejä ja ottaa vaikka kisa kasvi- tai lintulajien bongailussa.

Ulkoluokkapäivänä Ymmerstan päiväkodin eskariryhmä Rakuuna viettikin Ulkoluokkapäivää Villa Elfvikin luontotalolla Espoossa tarkkailemassa lintuja, opettelemassa kiikarien ja luuppien käyttöä sekä leikkimässä lintujen elämään tutustuttavaa leikkiä. Oppi luonnosta ja sen monimuotoisuudesta karttuu näin kuin huomaamatta retkeilyn, itsenäisen tutkailun ja leikin lomassa.

 Kansainvälistä Outdoor Classroom Day -kampanjaa koordinoi brittiläinen sosiaalinen yritys ja yhteisöllisten projektien verkosto Project Dirt yhteistyössä Unileverin Dirt is good -hankkeen kanssa. Suomessa tapahtumapäivää koordinoi Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi. Tänä vuonna Ulkoluokkapäivää tehtiin yhteistyössä Suomen lasten metsäretkipäivän kanssa.
 

Teksti ja kuvat Pihla Salminen FEE Suomi

 

Aiheesta lisää

 

Kaikki Luonnon kirjon 2/2018 artikkelit


  • Tulosta sivu